Engeland > Lake District > Scafell Pike - Great End - Great Gable
Kirk Fell en Great Gable

Wasdale Head en Wastwater

20 juni 1997, vrijdag
…Vanmorgen werden we gewekt door de beheerder van de camping, omdat we gisteravond laat waren aangekomen konden we ons niet melden. Je bent dan zo vrij om zelf een plaatsje uit te zoeken en de volgende morgen je te melden, dit melden hoefde dus niet meer, omdat de beheerder zelf alle laat komers bij langs ging. Hij kan de laatkomers makkelijk onderscheiden, zij hebben namelijk nog geen kaartje aan hun tent wapperen.

De start van de route, van vandaag, is vanaf de camping. Eerst richting de boerderij Brackenclose, er niet helemaal naar toegelopen, voordat je bij de boerderij bent wordt de weg namelijk doorkruist door een stroompje. Volgens de route die we lopen moeten we aan de noordkant van dit stroompje blijven en een pad in oostelijke richting volgen. Het eerste stuk is eigenlijk geen pad, dus zelf de juiste richting zoeken in dit steile stuk grasland. Dit stroompje stroompt door de Lingmell Gill, waar dit ravijn duidelijker wordt, komen we ook op een duidelijker pad, het eerste deel is was onduidelijk, maar nu is er geen twijfel meer we hebben de goede richting te pakken. We volgden stroompje, stroom opwaarts, aan de noordkant, tot deze zich in tweeën splitste. Hier moesten we er dan toch overheen. Na de oversteek volgden we de oostelijke afsplitsing aan de noordkant, tot het pad zelf in tweeën splitst, hier de zuidelijke afsplitsing genomen.

Het is geen geweldig weer voor prachtige vergezichten, misschien gelukkig ook maar, want steeds als je achterom kijkt zie je de kerncentrale van Sellafield.
Ondanks het mindere weer is het toch druk op de top van Scafell Pike, nog een geluk dat we hier niet in het hoog seizoen zitten. Gelukkig komen de meeste wandelaars van de andere kant, zodat we niet in een lange rij van Scafell Pike naar Great End lopen. Om Great End te bereiken volgden wij het pad over Broad Crag, van Great End gaat het dan naar Esk Hause. Bij Esk Hause komen van alle kanten paden bij elkaar en bestaat de mogelijkheid om in alle windrichtingen naar beneden of nog verder omhoog te lopen. Wij liepen van Esk Hause in noord-oostelijke richting langs het meertje Sprinkling Tarn. Van Sprinkling Tarn gingen we nog verder naar beneden naar Sty Head. Sty Head is weer zo’n kruising van wandelpaden uit alle windrichtingen. Wij verkozen het pad in noord-westelijke richting, Great Gable omhoog.

Op de top van Great Gable is een plaquette aangebracht, waarop staat wanneer dit gebied rond Great Gable door leden van de Fell en Rock climbing club aan de National Trust is gegeven. Elk jaar wordt bij deze plaquette, op Rembrance Sunday, hier een eerbetoon gehouden ter herinnering aan in de Eerste Wereld Oorlog gesneuvelde leden en vrienden.

Doordat het was gaan waaien was het te koud om lang op de top van Great Gable te zitten, daarom snel in zuid-westelijk richting naar beneden.
Bij het naar beneden lopen hebben we een mooi uitzicht over Wasdale Head en Wastwater, ondanks het bewolkte weer.
Aan de voet van Great Gable kom je uit bij de Lingmell Beck, hierlangs verder naar beneden. Tot je in Wasdale Head uitkomt. De route is nu helemaal eenvoudig, voor ons gold hier via de asfalt weg terug lopen naar de camping.