Engeland > Lake District > The Old Man of Coniston
Church Beck

Below Beck Fells in oostelijke richting

2 november 2000, donderdag
Bewolkt, temperatuur in Coniston 8° C, Low Water 0° C.
Ingmar dik ingepakt, want vandaag gaan we naar The Old Man of Coniston, en boven zal het wel niet warm zijn.

Door het centrum van Coniston niet over de brug richting Torver maar rechtsaf en bijna direct weer links. Via deze weg die naar de oude mijnen gaat lopen wij richting Consiton Old Man. Als de weg over gaat in een puin pad, de weg blijven volgen tot bij de brug over de Church Beck. Via dit bruggetje naar de zuid-west kant en dan via een smal nat wandelpaadje langs de Church Beck omhoog de kom van Coniston Old Man in. Dit smalle paadje komt uit op een breed puin pad dat van de parkeerplaatsen aan het einde van het geasfalteerde deel van de Walna Scar Road komt. Dit puin pad overgestoken en dan gaat het al een stuk steiler omhoog naar oude leisteen groeves en koper mijnen.

Iets hoger op Coniston Old Man kom je nog meer sporen tegen van mijnbouw. Op bordjes aan het begin van de routes omhoog staat dan ook duidelijk aangegeven vooral niet van de paden af te wijken, omdat er overal op de flanken van Coniston Old Man oude vervallen mijnschachten verborgen kunnen liggen.
Even voorbij de oude mijnen, naast Low Water, op een hoogte van ongeveer 600 meter, besloten we om terug te gaan, af en toe regent het wat en de top van Coniston Old Man lag in een dik wolken pakket. Het is op zo’n hoogte al een stuk kouder dan beneden in Coniston wij lopen ons nog wel warm maar Ingmar niet die zit het hele stuk stil.
Naar beneden langs de oude mijnen en via het puin pad naar de parkeerplaatsen aan de Walna Scar Road gelopen.
Het hek open en dan via de geasfalteerde Walna Scar Road terug naar Coniston.