Schotland > Hooglanden > KIMM 1999
KIMM 1999, Cowal Peninsula, Schotland
Karrimor International Mountain Marathon werd dit jaar gehouden in/op Cowal Peninsula, Argyll in Schotland in het weekend van 30 en 31 oktober.

7. KAART EN
WEDSTRIJD GEBIED

Het wedstrijd gebied
De Cowal Peninsula is een deel van het eerste "Forest Park" dat werd gesticht in Groot Brittanië dit was al in 1935.
    In het verleden waren de bewoners kleine boeren die leefden van de veeteelt, zij hielden kleine zwarte pony's. In de zomer dan werd al het vee meegenomen naar de hoger op de heuvel gelegen sheildings. De overblijfselen van deze shieldings zijn op sommige plaatsen nog steeds te zien.
    Glenbranter is bekend als het gebied dat eigendom was van Sir Harry Lauder, Sir Harry Lauder was van plan om het gebied aan zijn zoon over te dragen, maar als zovelen van die generatie kwam ook zijn zoon niet terug uit de Oorlog. Vandaar dat 5000 hectare van het gebied van Sir Harry Lauder werd overgedragen aan de Forestry Commision in Schotland in 1921.
De lager gelegen delen van het gebied zijn bedekt met een dicht naaldbos, maar daarboven is het kaal en ruig, met steile toppen van meer dan 600 meter hoog.
    Loch Goil is het grootste in verbinding met de zee staande meer van het gebied, Loch Eck daarentegen ligt 20 meter boven de zeespiegel en is het grootste zoet water meer in het gebied.
In het gebied valt elk jaar meer dan 2500 mm regen, maar het heeft door de warme golfstroom wel vaak zachte winters.
    Het gebied is niet makkelijk om te doorkruisen, omdat er zich vele steile stukken bevinden.
    Verder bevinden zich in het gebied nog enkele onverwachte diepe afgronden.

De hierboven staande tekst heb ik vertaald uit het boekje (Karrimor International Mountain Marathon Programme & Start List) dat elke deelnemer voorafgaand aan de wedstrijd krijgt toegezonden, zo krijg je alvast enig idee in welk gebied de wedstrijd zich afspeelt.
Meer informatie ga naar
kimm.com/report99/report99.html

Verslag wedstrijd

Team: Robin Beukers en Eddy Dolfing

Bij Glenbranter rijden we het Argyll Forest Park in, dit is morgen het gebied waar de KIMM 1999 zal plaatsvinden.
Halverwege Glenbranter en Dunoon, stond het eerste verwijzingsbordje KIMM 1999, er werd één richtingverkeer voorgeschreven door de organisatie, dus bij het bordje moesten we linksaf naar Ardentinny, waar de camping is en waar vandaan morgenvroeg de start zal plaatsvinden.

Om zes uur ging de wekker we moeten al om 8.35 uur starten, volgens de organisatie was het een uur lopen naar de start vandaar het vroege opstaan. Ruim op tijd waren we hierdoor bij het start terrein.
Om 8.35 uur kregen we een groen kaartje met daarop de coördinaten van de posten die we moeten bezoeken, de kaart van het gebied hebben we gisteravond bij het inchecken al gekregen. Coördinaten op de kaart ingetekend en dan op weg.
De eerste controlepost die we moeten hebben ligt een flink eind van het start terrein, via een geleidelijk steigende weg kunnen we ons lekker warm lopen. Inmiddels is het licht geworden en kunnen de hooflampen in de rugzak. Na een heel stuk via het brede puinpad te hebben gelopen, moesten we deze toch verlaten en via een steil pad ging het toen verder omhoog.
Aangekomen in  een laag dennenbos stonden enkele teams te twijfelen hier direct omhoog of verderop, Robin en ik kozen voor het eerste, dit was echter flink zwaar, maar als we dit achter de rug hebben gaat het vast een stuk geleidelijker. Een aantal teams beneden in het dennenbos verkoos toch om langer beneden te blijven en verderop omhoog te gaan zo zagen we.
We waren nu snel op hoogte, nog hogerop zagen we een aantal teams van rechts komen die waren dus nog eerder omhoog geklommen.
We liepen nu wat geleidelijker omhoog en kwamen uit bij een breed pad, hier kwamen nog meer teams uit de mist/wolken te voorschijn . Bovenop waaide het ook harder of zou de wind in kracht zijn te genomen.
We kwamen nu op een punt waar een aantal teams koos om het brede karrespoor rechtsom de berg naar de eerste post te volgen, maar een aantal ander teams verkoos om linksom, wat op de kaart korter lijkt, te gaan. Ook wij kozen voor de kortere route.
Linksom de berg over het zadel, en doordat de wolken een beetje open braken zagen we plotseling beneden ons de eerste controlepost. Vanaf deze post was het volgens de kaart niet erg ver naar controlepost twee. Al snel zagen we dan ook het vlaggetje bovenop een heuvel. Post drie lag weer een stuk verder. Langs de flank van een berg en door een stuk moeras, waar we soms tot voorbij de kieën in weg zakten.
Controlepost drie was een bemande post, hier moesten we ons melden met ons start nummer, en bevond zich in de afdaling naar Glenbranter. Voordat we in Glenbranter waren kwamen we nog langs post vier, deze post is niet te missen aangezien de zich bevond aan het einde van een modderig pad langs een diepe kloof.
Na deze post moesten we een stroompje oversteken, Robin kwam met een flinke sprong droog aan de overkant, ik durfde een dergelijke sprong echter niet aan, dus er maar dwars doorheen.
Via een breed puinpad ging de route verder naar beneden naar Glenbranter, waar controlepost vijf is. Je moet voor 16.30 uur bij deze post zijn anders gaat deze dicht. Wij waren hier om 15.00 uur dus we hebben nog even de tijd.
Snel weer op pad, vanaf Glenbranter lopen we eerste via een brede weg omhoog, tot aan een stroompje dat vreselijk steil naar beneden komt. Omhoog halverwege, langs dit stroompje, bevond zich post zes. Vanaf post zes gaat het nog een keer steil omhoog tot onder aan een berg. In de buurt van de top of er net onder moet zich ergens post zeven bevinden, overal zie je teams zoeken.
Post zeven was niet te vinden, tot Robin aan een ander team vroeg of zij misschien post zeven al hadden gehad, bij het stellen van de vraag moest Robin zich omdraaien naar de berg waar we niet vanaf kwamen en zag hij in een hoekje, tegen de berg aan geplakt, post zeven.
Het was inmiddels 17.00 uur geweest en erg snel ging het niet meer bij mij. Om de zoveel meter moest ik de door de regen verzwaarde rugzak af hebben om even de schouders te ontzien.
Langs de bosrand naar de kloof waarlangs we naar beneden moeten naar midway camp en waar zich ook de laatste controlepost post acht bevindt gelopen.
We liepen het laatste stuk in het donker gezamenlijk met een aantal ander teams.
Via een grote modderpoel naar beneden naar midway camp, net voor dat het ergste deel van de modderpoel kwam bevond zicht post acht. We hebben nu alle controleposten gehad, maar we komen niet meer optijd binnen. Doordat ik er helemaal doorheen zat hebben we zoveel tijd verloren dat we pas om 20.45 uur binnen waren.
Dat wordt morgen terug lopen via de normale weg via Glenbranter naar de camping in Ardentinny.

Maar eerst stond ons nog een stormachtige nacht te wachten.
Koken hadden we geen zin meer in dus na flink wat pinda’s zijn we gaan slapen.
Na een tijdje werd ik wakker van het flapperen van het tentdoek, ik moest toch plassen dus kon ik direct even kijken of de haringen nog vast in de grond zaten. In fleece trui en onderbroekje om de tent heen alle haringen goed vastgezet. En dan snel de warme slaapzak weer in. Weer doezelde ik een tijdje in, maar niet voor lang de wind nam nog steeds in kracht toe en flapperen van het tentdoek werd weer erger, wegwaaien kan de tent niet, de buiten en binnen tent zitten namelijk aan elkaar vast, het tentdoek kan echter wel scheuren, en daar werd ik met de steeds maar toenemende wind wel een beetje bang voor. Je hoorde wind steeds aan komen bulderen, tegen de morgen kwam er zo’n harde wind vlaag dat de tent even helemaal plat lag. Daarna nam de wind gelukkig in kracht af. Maar nu begon het in de verte nog te rommelen, onweer. Gelukkig bleef dit in de verte en na een paar keer rommelen was dit over.

‘s Morgens alles in de rugzakken en terug naar Ardentinny, we zaten er allebij helemaal doorheen. Ook al waren we gisteren op tijd binnen geweest, dan vraag ik mij nog af of we wel waren gestart.

Om 14.00 uur stonden we naast de auto in Ardentinny.