Schotland > Laaglanden > KIMM 2001
KIMM 2001, Clyde Muirshiel Regional Park, Schotland
De KIMM 2001 werd gehouden in het zuid westen van Schotland in Clyde Muirshiel Regional Park in het weekend van 27 en 28 oktober.

8. KAART EN
WEDSTRIJD GEBIED

Het wedstrijd gebied
Veel deelnemers dachten dat de wedstrijd wederom in Galloway zou plaats vinden, maar zij hadden het allemaal fout. Het wedstrijd terrein bevindt zich dus in zijn geheel binnen het Muirshiel Regional Park. Dit regionale park ligt maar op een afstand van 35 km van Glasgow, en bestaat uit 260 km2, dun bevolkt heuvelachtig gebied.
    Muirshiel Regional Park grenst in het noorden aan Greenock en Ardrossan in het zuiden, en ligt aan de oostoever van de Firth of Clyde. Er zijn prachtige vergezichten op heldere dagen naar Argyll en Bute in het westen.  De hoogste toppen van het gebied liggen tussen de 400 en 500 meter. Er zijn een klein aantal diep uitgesleten riviertjes in het gebied waaronder de Garnock in het oosten en de Gogo Water in het westen.

Verleden
Het park trekt meer dan vier miljoen bezoekers per jaar.
    Cultuur en natuurhistorische informatie kan men vinden in de bezoekerscentra in Castle Bridge, Murshiel en Carnalees Bridge.

Website www.scottishpark.com

De hierboven staande tekst is vertaald uit het boekje (Karrimor International Mountain Marathon Programme & Start List) dat elke deelnemer voorafgaand aan de wedstrijd krijgt toegezonden, zo krijg je alvast enig idee in welk gebied de wedstrijd zich afspeelt.
Voor meer informatie ga naar de officiële website www.kimm.com/k2001

Verslag wedstrijd

Team: Robin Beukers en Eddy Dolfing

…tent opgezet. Robin is zijn ‘emergency whistle’ kwijt geraakt. Dus in de tijdelijke winkel, Field en Trek, op het terrein voor de zekerheid maar een fluitje gekocht, mochten ze onze uitrusting controleren, kunnen ze ons in ieder geval niet diskwalificeren op dit verplichte item.
Het is inmiddels al tegen elven dus snel de tent in en slapen.

27 oktober, zaterdag
We moeten om 08:08 starten dus tegen zeven uur opgestaan kleren aan. De rugzak staat al kant en klaar in de auto, dus alleen nog flink wat crackers naar binnen gewerkt.

Het valt altijd tegen, ik moest nog even naar de wc en zo stonden we om kwart voor acht nog bij de auto, snel de rugzakken op en lopen naar de start. Zoals de organisatie had aangegeven was het ongeveer een half uur lopen naar de start, dus met een beetje flink doorstappen komen we ruim op tijd. In 1999 was het ook aangegeven met een half uur en toen liepen we er ook, inclusief fout lopen, maar twintig minuten over. Dus het op tijd komen zal wel los lopen dachten we. Onderweg konden we redelijk doorlopen ook al liepen we in een lange colonne, omhoog naar de A 760. Plotseling stokte echter de rij. We moesten een soort style over om onze schoenen schoon te maken, omdat er nog steeds MKZ in het Verenigd Koninkrijk voorkomt. Na het schoonmaken van de schoenen waren we er nog niet, we moesten nog en klein steil stukje omhoog over een smal modderig paadje naar de A 760. En ook hier stokte het stevig doorlopen. Het werd nu wel duidelijk we kwamen niet meer op tijd. We starten dus niet om 08:08, maar circa tien minuten later.

Na de start eerst een stukje omhoog gelopen, toen de kaart op de grond en de eerste richting schieten (foto). Post 1, AE; description Sheepfold. Iedereen gaat direct zijn eigen weg. Regenpakken uit, we zijn lekker warm gelopen door de klim naar de start, en op weg. In een redelijk rechte lijn liepen we naar AE. Van AE naar de tweede post AM; wederom een Sheepfold. Onderweg kwamen we de resten tegen van een neergestort vliegtuig (foto). Bij AM moeten we in noordelijke richting naar post 3, BC; Knoll top. Van post 3 gaat het naar post 4, BK; Crag foot. We konden lekker doorlopen totdat we vlak voor de laatste klim naar beneden moesten om een riviertje over te steken. Hierdoor toch wat oponthoud, het is vaak eerst even bekijken hoe en waar anderen deze hindernis nemen en dan pas zelf gaan (foto). Na de oversteek een kort stuk steil omhoog en dan is het redelijk snel naar post 4. Elektronisch geregistreerd in onze sleutel en verder maar weer naar post 5, BM; Sheepfold. Na post 5 komt het langste stuk van vandaag en dus de grootst kans om te verdwalen of tijd te verliezen. Tot nu toe was het helder af en toe een kort buitje, maar nooit van lange duur. Zo houd je in ieder geval overzicht in het terrein. Naar post 6, AY; Lochan was het helaas de eerste helft geen kort buitje. Het regende een tijdje flink, belangrijk om regelmatig op het kompas te kijken, het zicht werd namelijk een stuk minder. Nadat we de eerste afrastering waren overgestoken, zijn we redelijk snel naar het volgende gelopen, door het mindere zicht is dit een mooi markant punt in het terrein. We besloten dan ook om het raster verder te volgen, aangezien dit ongeveer de richting is naar post 6. Sommige plaatsen langs het raster waren flink drassig. Af en toe zakten we hier dan ook een stuk in weg. Het verste die er vandaag in het moeras weg zakte was helaas ikzelf, tot aan mijn heup. Daarom besloten om toch maar rechtsaf langs het raster omhoog te klimmen en niet dwars door het moeras. Eenmaal bovenop in noord-oostelijke richting gelopen zodat we terugkomen op de route. We konden nu ook post 6 zien liggen. Een stuk naar beneden om het meertje heen, Dit was een zeer uitgebreide post met drie tentjes. Ze vroegen hier om je start nummer. Naar post 7, BY; Bridge east end is het alleen nog naar beneden. De enige hindernis was nog een riviertje dat niet met een grote sprong kon worden overgestoken. Een kort klimmetje nog en dan verder naar beneden naar post 7. Vanaf post 7 is het via een semi-verharde weg naar de finish; Fence/Track junction.

Bij het gebouw van Murshiel Country Park werden de sleutels uitgelezen. Degene met de sleutel moest in de rij staan. Op de uitdraai kun je zien of alle posten bezocht zijn en welke tijd we nodig hadden.

Het was nog een eindje lopen naar het terrein waar de tent kon worden opgezet.
Door de verkoudheid wilde ik nu zo snel mogelijk in een warme slaapzak liggen.
Een plaatsje opgezocht en snel de tent opgezet, droge kleren aan, en dan lekker de slaapzak in (foto).

Het is goed weer, weinig tot geen wind, het lijkt wel vakantie.

Nadat we een uurtje lagen, hebben we de bidons bij elkaar gezocht en zijn water gaan halen. Droge sokken uit en in de natte schoenen, lekker koud.
Bij de watertank stond een lange rij, voor iedereen heerlijk fris water.

Terug bij de tent is Robin gaan koken, we hebben nu ook wel zin in wat. Twee pakjes Noodles gekookt. Lekker warm van geworden, door dat de kleren nat zijn word je toch wat koud. Snel de tent dicht in de slaapzak en warm blijven.
We kunnen genoeg uitrusten we waren namelijk om 15.00 uur over, en de klok gaat vannacht ook nog een uur terug. In ieder geval moeten we ervoor zorgen dat we morgen niet wederom te laat bij de start zijn.

28 oktober, zondag
Goed geslapen, crackers gegeten en een kopje thee gezet. De zon komt prachtig rood op, betekend dit nu dat er vandaag regen komt? “Avondrood mooi weer aan bood”. “Morgenrood water in de sloot” (foto). Weer naar de lange rij die voor de dixie’s staat. Terug bij de tent, het is inmiddels al 8.00 uur geweest. De tent afbreken, alles verder in de rugzakken stouwen en opweg naar de start (foto). Terug over het semiverharde pad naar de gebouwen van Murshiel Country Park. Waar gisteren de finish was, is nu de start; Fence/Track junction. Een paar minuten voordat we werden opgeroepen om ons te melden voor de start waren we er, op tijd dus.

Opstellen in de start stroken, na de eigenlijke start kregen we de kaarten voor dag twee. Voor de start werden we gewaarschuwd om het plannen van de route niet in de buurt van het verstrekken van de kaarten te doen.

Even verderop zaten de meesten die voor ons gestart waren dan ook in het gras, Een groot aantal ging direct links af. Naar waar wij gisteren vandaan kwamen. Wij liepen ook een stukje die kant op, en legden toen de kaart op de grond om onze route te plannen. Het bleek al snel dat wij hier niet naar beneden moesten, maar eerst een stuk rechtdoor via het semi-verharde pad. Aldus terug het kleine stukje omhoog naar het semi-verharde pad. Linksaf over de dam en dan het veld in. Post 1, BX; Stream junction vonden we vrij snel. Post 2, AG; Hill east side, is een heel eind verder lopen. Lekker doorgelopen. Een klein oponthoud bij het kruisen van het riviertje/beekje waar we gisteren nog doorheen moesten waden. We stonden nu een stuk stroom opwaarts dus we konden er overheen springen. Het is open weer het terrein is dan ook overzichtelijk. De klim naar post 2, was op het laatst nog even steil. Richting schieten voor post 3, DL; Knoll east side. Naar beneden en dan weer redelijk steil omhoog. Boven twijfelden we toch wat. Post 3 moet zich ergens op een top van een heuvel bevinden, dat moet je van hieruit zien. We kwamen bij een ruined boundary (vernielde muur) zo konden we zien dat we niet voor niets aarzelden. De heuvels die we aan zagen voor post 3 lagen te ver naar het zuiden. Klein stukje terug omhoog langs de ruined boundary en dan over de flanken van de heuvel naar post 3, vonden we nu snel. Post 4, CH; Stream bend, is naar beneden naar het Muirhead Reservoir. Na post 4 wordt de tijd stil gezet aangezien de A 760 moet worden overgestoken (foto). Na het oversteken van de weg wordt bij post 5, CW; Gate, de tijd weer gestart. Naar post 6, CX; Sheepfold, langs de afrastering. Na een tijd langs de afrastering te hebben gelopen kregen we het gevoel dat we niet goed liepen. We moesten zo ongeveer, dachten we, wel een keer bij de plaats zijn waar de op de kaart ingetekende afrastering van links komt. Toch maar een stuk doorgelopen, post 6 moet rechts van ons zijn. Na nog een keer een heuvel op en naar beneden zagen we het eind van de afrastering en ook meteen de plaats waar de eerste afrastering van links komt. Besloten om nu naar rechts te lopen op zoek naar post 6 (foto). Van post 6 in noordelijke richting naar de laatste post voor de finish, post 7, CV; Track/wall junction. Van post 7 is het verder naar beneden via een semi-verhard pad naar de finish.

Direct na de finish kregen we consumptie bonnen, en even verderop een bekertje sportdrank.

Robin gaat in de rij staan om de E-tag, de elektronische sleutel, te downloaden.
Gaat allemaal heel georganiseerd en snel. Robin wilde de consumptiebonnen nog verzilveren (foto). Ik ging opzoek naar water, dorst! De bidons gevuld. Schoenen afgespoten. En daarna naar de tent gelopen. Andere kleren aan. Robin was er inmiddels ook weer. Ik ging verder met de tent afbreken en hij ging alvast kijken of de auto uit de blubber is te krijgen…

Start, uitzicht over Firth of Clyde

Morgenrood...

...water in de sloot?

Klik om te vergroten
Past het weer in de rugzakken

Omhoog naar BX

Het lange stuk tussen BX en AG

Muirhead en Camphill Reservoir

Terug kijkend van DL

De A 760 en het Muirhead Reservoir

Klik om te vergroten
Toch nog moeilijk te vinden...

Lange rij voor de consumpties Kelburn County Centre

Camping voor de vrijdag overnachting