Verslag wedstrijd
Team: Robin Beukers en Eddy Dolfing
…tent opgezet. Robin is zijn ‘emergency whistle’ kwijt geraakt. Dus in de
tijdelijke winkel, Field en Trek, op het terrein voor de zekerheid maar een fluitje gekocht,
mochten ze onze uitrusting controleren, kunnen ze ons in ieder geval niet diskwalificeren op
dit verplichte item.
Het is inmiddels al tegen elven dus snel de tent in en slapen.
27 oktober, zaterdag
We moeten om 08:08 starten dus tegen zeven uur opgestaan kleren aan. De rugzak staat al
kant en klaar in de auto, dus alleen nog flink wat crackers naar binnen gewerkt.
Het valt altijd tegen, ik moest nog even naar de wc en zo stonden we om kwart voor acht
nog bij de auto, snel de rugzakken op en lopen naar de start. Zoals de organisatie had
aangegeven was het ongeveer een half uur lopen naar de start, dus met een beetje flink
doorstappen komen we ruim op tijd. In 1999 was het ook aangegeven met een half uur en
toen liepen we er ook, inclusief fout lopen, maar twintig minuten over. Dus het op tijd
komen zal wel los lopen dachten we. Onderweg konden we redelijk doorlopen ook al liepen
we in een lange colonne, omhoog naar de A 760. Plotseling stokte echter de rij. We moesten
een soort style over om onze schoenen schoon te maken, omdat er nog steeds MKZ in het
Verenigd Koninkrijk voorkomt. Na het schoonmaken van de schoenen waren we er nog niet,
we moesten nog en klein steil stukje omhoog over een smal modderig paadje naar de A 760.
En ook hier stokte het stevig doorlopen. Het werd nu wel duidelijk we kwamen niet meer
op tijd. We starten dus niet om 08:08, maar circa tien minuten later.
Na de start eerst een stukje omhoog gelopen, toen de kaart op de grond en de eerste richting
schieten (foto).
Post 1, AE; description Sheepfold. Iedereen gaat direct zijn eigen weg. Regenpakken uit,
we zijn lekker warm gelopen door de klim naar de start, en op weg. In een redelijk rechte
lijn liepen we naar AE. Van AE naar de tweede post AM; wederom een Sheepfold. Onderweg
kwamen we de resten tegen van een neergestort vliegtuig (foto).
Bij AM moeten we in noordelijke richting naar post 3, BC; Knoll top. Van post 3 gaat het naar post 4,
BK; Crag foot. We konden lekker doorlopen totdat we vlak voor de laatste klim naar beneden
moesten om een riviertje over te steken. Hierdoor toch wat oponthoud, het is vaak eerst
even bekijken hoe en waar anderen deze hindernis nemen en dan pas zelf gaan (foto).
Na de oversteek een kort stuk steil omhoog en dan is het redelijk snel naar post 4. Elektronisch geregistreerd
in onze sleutel en verder maar weer naar post 5, BM; Sheepfold. Na post 5 komt het langste
stuk van vandaag en dus de grootst kans om te verdwalen of tijd te verliezen. Tot nu toe
was het helder af en toe een kort buitje, maar nooit van lange duur. Zo houd je in ieder
geval overzicht in het terrein. Naar post 6, AY; Lochan was het helaas de eerste helft
geen kort buitje. Het regende een tijdje flink, belangrijk om regelmatig op het kompas
te kijken, het zicht werd namelijk een stuk minder. Nadat we de eerste afrastering waren
overgestoken, zijn we redelijk snel naar het volgende gelopen, door het mindere zicht
is dit een mooi markant punt in het terrein. We besloten dan ook om het raster verder
te volgen, aangezien dit ongeveer de richting is naar post 6. Sommige plaatsen langs het
raster waren flink drassig. Af en toe zakten we hier dan ook een stuk in weg. Het verste
die er vandaag in het moeras weg zakte was helaas ikzelf, tot aan mijn heup. Daarom besloten
om toch maar rechtsaf langs het raster omhoog te klimmen en niet dwars door het moeras.
Eenmaal bovenop in noord-oostelijke richting gelopen zodat we terugkomen op de route. We
konden nu ook post 6 zien liggen. Een stuk naar beneden om het meertje heen, Dit was
een zeer uitgebreide post met drie tentjes. Ze vroegen hier om je start nummer. Naar post
7, BY; Bridge east end is het alleen nog naar beneden. De enige hindernis was nog een
riviertje dat niet met een grote sprong kon worden overgestoken. Een kort klimmetje nog
en dan verder naar beneden naar post 7. Vanaf post 7 is het via een semi-verharde weg
naar de finish; Fence/Track junction.
Bij het gebouw van Murshiel Country Park werden de sleutels uitgelezen. Degene met de
sleutel moest in de rij staan. Op de uitdraai kun je zien of alle posten bezocht zijn
en welke tijd we nodig hadden.
Het was nog een eindje lopen naar het terrein waar de tent kon worden opgezet.
Door de verkoudheid wilde ik nu zo snel mogelijk in een warme slaapzak liggen.
Een plaatsje opgezocht en snel de tent opgezet, droge kleren aan, en dan lekker de
slaapzak in (foto).
Het is goed weer, weinig tot geen wind, het lijkt wel vakantie.
Nadat we een uurtje lagen, hebben we de bidons bij elkaar gezocht en zijn water gaan
halen. Droge sokken uit en in de natte schoenen, lekker koud.
Bij de watertank stond een lange rij, voor iedereen heerlijk fris water.
Terug bij de tent is Robin gaan koken, we hebben nu ook wel zin in wat. Twee pakjes Noodles
gekookt. Lekker warm van geworden, door dat de kleren nat zijn word je toch wat koud. Snel
de tent dicht in de slaapzak en warm blijven.
We kunnen genoeg uitrusten we waren namelijk om 15.00 uur over, en de klok gaat vannacht
ook nog een uur terug. In ieder geval moeten we ervoor zorgen dat we morgen niet wederom
te laat bij de start zijn.
28 oktober, zondag
Goed geslapen, crackers gegeten en een kopje thee gezet. De zon komt prachtig rood op,
betekend dit nu dat er vandaag regen komt? “Avondrood mooi weer aan bood”. “Morgenrood
water in de sloot” (foto).
Weer naar de lange rij die voor de dixie’s staat. Terug bij de tent, het is inmiddels al 8.00 uur geweest. De
tent afbreken, alles verder in de rugzakken stouwen en opweg naar de start (foto).
Terug over het semiverharde pad naar de gebouwen van Murshiel Country Park. Waar
gisteren de finish was, is nu de start; Fence/Track junction. Een paar minuten voordat
we werden opgeroepen om ons te melden voor de start waren we er, op tijd dus.
Opstellen in de start stroken, na de eigenlijke start kregen we de kaarten voor dag twee.
Voor de start werden we gewaarschuwd om het plannen van de route niet in de buurt van
het verstrekken van de kaarten te doen.
Even verderop zaten de meesten die voor ons gestart waren dan ook in het gras, Een groot
aantal ging direct links af. Naar waar wij gisteren vandaan kwamen. Wij liepen ook een
stukje die kant op, en legden toen de kaart op de grond om onze route te plannen. Het
bleek al snel dat wij hier niet naar beneden moesten, maar eerst een stuk rechtdoor via
het semi-verharde pad. Aldus terug het kleine stukje omhoog naar het semi-verharde pad.
Linksaf over de dam en dan het veld in. Post 1, BX; Stream junction vonden we vrij snel.
Post 2, AG; Hill east side, is een heel eind verder lopen. Lekker doorgelopen. Een klein
oponthoud bij het kruisen van het riviertje/beekje waar we gisteren nog doorheen moesten
waden. We stonden nu een stuk stroom opwaarts dus we konden er overheen springen. Het
is open weer het terrein is dan ook overzichtelijk. De klim naar post 2, was op het
laatst nog even steil. Richting schieten voor post 3, DL; Knoll east side. Naar beneden
en dan weer redelijk steil omhoog. Boven twijfelden we toch wat. Post 3 moet zich ergens
op een top van een heuvel bevinden, dat moet je van hieruit zien. We kwamen bij een
ruined boundary (vernielde muur) zo konden we zien dat we niet voor niets aarzelden.
De heuvels die we aan zagen voor post 3 lagen te ver naar het zuiden. Klein stukje terug
omhoog langs de ruined boundary en dan over de flanken van de heuvel naar post 3, vonden
we nu snel. Post 4, CH; Stream bend, is naar beneden naar het Muirhead Reservoir. Na post
4 wordt de tijd stil gezet aangezien de A 760 moet worden overgestoken (foto).
Na het oversteken van de weg wordt bij post 5, CW; Gate, de tijd weer gestart. Naar post 6,
CX; Sheepfold, langs de afrastering. Na een tijd langs de afrastering te hebben gelopen
kregen we het gevoel dat we niet goed liepen. We moesten zo ongeveer, dachten we, wel
een keer bij de plaats zijn waar de op de kaart ingetekende afrastering van links komt.
Toch maar een stuk doorgelopen, post 6 moet rechts van ons zijn. Na nog een keer een heuvel
op en naar beneden zagen we het eind van de afrastering en ook meteen de plaats waar de
eerste afrastering van links komt. Besloten om nu naar rechts te lopen op zoek naar post
6 (foto).
Van post 6 in noordelijke richting naar de laatste post voor de finish, post 7,
CV; Track/wall junction. Van post 7 is het verder naar beneden via een semi-verhard
pad naar de finish.
Direct na de finish kregen we consumptie bonnen, en even verderop een bekertje sportdrank.
Robin gaat in de rij staan om de E-tag, de elektronische sleutel, te downloaden.
Gaat allemaal heel georganiseerd en snel. Robin wilde de consumptiebonnen nog verzilveren (foto).
Ik ging opzoek naar water, dorst! De bidons gevuld. Schoenen afgespoten. En daarna naar
de tent gelopen. Andere kleren aan. Robin was er inmiddels ook weer. Ik ging verder met
de tent afbreken en hij ging alvast kijken of de auto uit de blubber is te krijgen…