|
Timmelsjoch in de wolken |
|
Tegen de berg geplakt, de laatste haarspelden naar Timmelsjoch |
|
Eten, eten en nog eens eten koolhydraten stapelen, misschien?! |
|
|
27 augustus 2006, zondag
Twee uur wakker, drie uur wakker, piep-piep-piep: vijf uur.
Om mij heen is al volle bedrijvigheid.
Het is droog.
Fiets in elkaar zetten.
Naar het toiletgebouw. Een camera achter de deur, een interview wordt afgenomen.
Eén van de favorieten misschien?
Rijen voor de wc's. Ik ga maar weer terug naar de tent. Andere dingen voor elkaar maken.
Vier gelletjes, twee snickers, twee nuts, twee koekreepjes, één klein halve liter met isotone drank. Vlak
voor de start drink ik dit op, zodat er voldoende vocht in mijn lijf aanwezig is en ik niet vrij snel in de afdaling naar Ötz
hoef te pissen. Een klein flesje energie drank gaat in de achterzak. Twee bidons (halve liter) met isotone drank. Tot op de
Brenner moet ik het hier mee doen en Schönau. Dat moet lukken bij deze temperatuur van rond de tien graden. Nog een pakje
energiepoeder mee mocht ik dan toch te weinig hebben. Telefoon, pomp, twee binnenbanden, inbussleutels, plakset. Winddichte
handschoenen, geen overschoenen, kniestukken, netzweethemd, met daaroverheen een zweethemd met wol, aangezien het in de
afdalingen flink koud zal zijn. Wielershirt, armstukken, bodywarmer, doekie, helm en bril.
De bidons druk ik in de houders en stap op.
De startstreep is in het midden van Sölden bij het BP-benzinestation.Vanaf daar stond het al flink vol tot
onder de kabelbaan door de afslag richting de camping.
Een aantal renners was zich hier aan het warm rijden. Ben niet achteraan gesloten maar heb mij via de
parkeerplaatsen een plaats verder vooraan verworven. Ik sta nu ongeveer halverwege in het pak.
Tijdens het wachten heb ik mijn flesje isotone drank op gedronken.
Helikopters vliegen boven ons.
En dan vuurwerk, de start, kippevel, niet van de kou, maar van...
Ik wurm mij direct verder naar voren. En dan kan ik opstappen.
Sölden door en heerlijk naar beneden naar Längenveld, waar het voor Längenveld bij Huben vlakker wordt.
Umhausen, Tumpen, twee haarspelden en dan Ötz!
Renners sturen naar de kant en stappen af.
Aan het begin van de klim naar Kuhtai, is het nog drukker met zich van overtollige kleding ontdoende
renners.
De eerste klim, op reserve net als in 2003 de Marmotte. 39x23 niet direct al de kleinste de 39x25, ik rijd
op kracht. Ik voel me goed, maar houd ik dit vol? Straks komt het steile stuk nog van 18%.
Ünterhausen een stukkie vlak. Op dit stuk haal ik verschillende renners in. Met de basissnelheid zit het
dus wel goed. Brug over en dan: 18%. Ik val niet om, maar het kost wel veel kracht.
Stuwmeer, Kuhtai is nu niet ver meer.
Net over de top even gestopt om te pissen en mijn energiedrank voor de helft op te drinken.
En dan kan ik beginnen aan de lange afdaling naar Innsbrück.
In één van de tunnels: koeien! Iedereen remt. Een harde schreeuw. Hoezo schreeuwen. Het gaat goed.
Onbegrijpelijk iedereen remt, behalve deze ene malloot. Na dit incident gaan we met z'n allen weer verder en spoedig gaat het
weer ongelooflijk hard.
Het regent licht en de weg is nat.
Door de snelheid koel ik steeds verder af en na een tijdje zit ik dan ook klappertandend op de fiets. Zou
iedereen dit hebben of ben ik de enige? Ik kan het niet zien, we dalen in een lang lint en halen af en toe mensen die minder
hard gaan in. Heel af en toe zijn er durfals die sneller gaan op dit glibberige wegdek.
Mutters, bijna in Innsbrück.
Dwars door Innsbrück.
In Innsbrück begint de klim nog niet van de Brenner. Of ik hiermee juist zit weet ik niet, volgens het
kaartje van de Ötztaler wel, maar tussen Innsbrück en het begin van de klim zit nog een stuk vlak - in ieder geval is hier heel
weinig bebouwing.
De eerste haarspelden en dan begint de klim naar de Brennerpas.
Ga eerst maar eens pissen. Het is niet warm dus vocht genoeg.
Bijna boven. Het begint opnieuw te regenen, maar nu harder. Ik verlaat het groepje waarin ik rijd. Of
kunnen ze mijn tempo niet meer volgen? Het is in ieder geval een stuk steiler dan de voorgaande kilometers van de klim.
Net na het hoogste punt van de klim over de Brenner een Labestation. Een banaan en de bidons bijvullen.
Een heerlijke afdaling over de brede wegen van de oude route over de Brennerpas naar Sterzing.
Sterzing. Het begin van de klim naar de Jaufenpas.
Het laatste beetje van de energiedrank. Een vriendelijke toeschouwer pakte mijn lege flesje aan zodat ik
niet hoef af te stappen. En zeker niet van plan ben om bewust plastic in het mooie Oostenrijkse landschap te gooien.
Jaufenpass, wat mis ik een 27. Ik klim makkelijk maar er zou wel wat meer snelheid in mogen.
Boven, geen Labestation voor mij. Direct door de afdaling in.
Wat een mooie technische afdaling. Hier kun je in de afdaling tijd winnen, bochten goed aansnijden,
heerlijk!
Beneden in San Leonardo begint de lange lange klim naar Timmelsjoch.
Kruip weer omhoog.
Labestation Schönau: bidons bij vullen; twee halve bananen en weer verder.
Het zonnetje schijnt, het is warm. Een vlakker stuk nu. Ik maak tempo. Bruggetje over en dan begint het
laatste steile stuk van de klim. Wederom begint het kruipen.
Labestation Seeberalm: nee, geen Red Bull.
De eerste en langste tunnel komt in zicht, hierna wordt het vlakker, weet ik, en maak weer tempo, merk
zelfs dat ik flink tempo kan maken en dat het kruipen niet ligt aan mijn conditie, maar aan de te zware versnelling trappen,
omdat ik niet lichter heb.
Het regent weer en trek mijn handschoenen aan. Zo nu kan boven direct de afdaling ingezet worden naar
Sölden.
Het begint harder te regenen.
Klein stukkie omhoog, om Windegg, naar de Mautstelle.
Op stukken nieuw asfalt lijkt het wel een ijsbaan.
Zwieselstein en dan... ...Sölden.
Op de grote plaat scheur ik door Sölden, bibberend alweer een tijdje en probeer mij zo warm te trappen.
Rechtsaf brug de Ötztaler Aache over: een zee van mensen, finish!
Heb het nog steeds koud en fiets snel door naar de camping, alles uit en warm worden in de slaapzak... |
|
|