Oostenrijk > Ötztal > Woekelwarte

Het schuilhuisje op Woekelwarte

Naar beneden vanaf Hohe Eggen

5 juli 2001, donderdag
Ingmar en Karin waren al beneden, ik er snel achteraan, kwam ik beneden helemaal de drager vergeten. Snel naar boven, straal voorbij gelopen blijkbaar, veels te druk met het op tijd vertrekken. Kwam ik beneden was ik mijn zonnebril vergeten, weer naar boven en dan kunnen we eindelijk op weg.

We lopen over de asfaltweg door Astlehn richting Längenfeld. Aan de westkant van Längenfeld de Ötztaler Ache over en dan rechtsaf langs de Ötztaler Ache naar Oberried. Vanuit Oberried trekken we pas omhoog de bergen in.

Door wegwerkzaamheden in Oberried was het pad dat we omhoog wilden nemen niet te vinden. Vandaar dat we we via een zig-zag weg omhoog gingen tot we eindelijk een bordje vonden met de gewenste richting.
Vanaf deze weg ging het via een steil bospad omhoog naar Stabele- en Innerbergalm.

Om 12.45 uur waren we bij de Innerbergalm Jausenstation. Het is warm dus de bidons zijn al lang leeg. Een grote mok thee met citroenschijfje smaakte dus best. Tegen 13.15 uur verder omhoog naar de Woekelwarte 2098 m. Vanaf de Woeckelwarte heb je een prachtig uitzicht het Ötztal in. In de schuilhut op de Woekelwarte hebben we geluncht.

Vanaf de Woekelwarte nog een klein stuk verder omhoog naar de Hohe Eggen en dan naar beneden. Niet helemaal doorgelopen naar de Hauersee hütte.
Via een steile afdaling komen we uit op het pad dat van de Hauersee hütte komt.

Eenmaal in het bos wordt het pad steeds smaller en steiler. Zo komen we bij de Dr. -Knoll-Weg. Vanaf hier heb je twee mogelijkheden of naar beneden naar Längenfeld of via de Düringerweg die uit komt in Astlehn.
Na een paar zig-zaggen kwamen we bij het begin van de Düringerweg. We besloten om via de Düringerweg naar Astlehn te lopen, maar toen circa 50 meter de Düringerweg waren in gelopen stond er een bord met 'Düringerweg vorher gesperrt. Hierdoor moesten we alsnog via Längenfeld naar Astlehn.
Langs het Pestkerkje.

Via de Stinkerweg naar Astlehn. Om 18.15 uur terug

Kaart: Kompas, 43 Ötztaler Alpen
Vertrekpunt: Haus Michael, Astlehn
Afstand: 14 km
Hoogteverschil: 1193 m
Hoogste punt: Hohe Eggen 2328 m

In de jaren 1659-1661 werd buiten het dorp, voorbij de camping aan de andere kant van de Ötztaler Ache, een Pestkapelle gesticht ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de pest die 30 jaar eerder het dal teisterde.
Maarle van, R., Mandos, M., West- en Midden-Zwitserland, 2e druk, 1995, Den Haag, blz. 161