Wales > Snowdonia > Glyder Fawr - Glyder Fach

Devils Kitchen vanaf de A 5 nabij Ogwyn Cottage

De Glyders met Tryfan, Glyder Fach in de wolken

13 juni 1997, vrijdag
…Vandaag stonden de Glyders op het programma.
Ook al was het die dag van het zelfde weer als tijdens de toch naar de Moel Siabod, misschien trekt het in de loop van de dag open, goede moed houden.

Vanaf Ogwyn Cottage, aan Llyn Ogwyn, begonnen aan de tocht die ons moet voeren over de Glyder Fawr en de Glyder Fach.
Het begin van de route gaat via een breed met grote stenen geplaveid pad in zuid-oostelijk richting, dit is maar een klein stukje waarna we rechtsaf een pad namen dat ons naar Llyn Idwal brengt in sloegen. Langs de ooskant van Llyn Idwal gaat het dan in zuidelijke richting. Pas voorbij de Idwal Slabs gaat het pad steiler omhoog. Devils Kitchen is het steilste stuk.

Na Devils Kitchen kwamen we in de laag hangende bewolking terecht, boven Devils Kitchen is tevens het pad minder duidelijk, dus werd het route zoeken met kompas. Gelukkig stonden er af en toe nog cairns(steenmannetjes) die de route wijzen.
Op de top van de Glyder Fawr, in de wolken natuurlijk, de nieuwe richting oostelijk nu geschoten. Van de Glyder Fawr naar de Glyder Fach is het soms klauteren over grote hopen stenen, af en toe kom je nog ander mensen tegen, door de laag hangende bewolking hoor je ze wel maar je ziet ze pas als ze vlakbij je zijn, grappig om te zien, iedereen die je tegen komt is met kompas de route aan het lopen.

Van Glyder Fach gaat het nog steeds in oostelijke richting, nu echter naar beneden naar de kruising met de Miner’s Track. Via de Miners’s Track in noord-westelijke riching verder naar beneden. Ook nu natuurlijk met het kompas de richting geschoten, we bevonden ons namelijk nog steeds in de laag hangende bewolking, en ondanks dat de Miner’s Track een duidelijk pad is kan een richting schieten bij dergelijk weer geen kwaad.

Dit bleek dus achteraf wel weer, toch nog iets te weinig op het kompas gekeken, waardoor we ergens op de Miner’s Track te ver in noordelijk richting zijn afgedaald en niet via de Bwlch Tryfan zoals de bedoeling was in noord-westelijke richting terug naar Ogwyn Cottage.
Tijdens de afdaling via de Miner’s Track kwamen we drie mannen tegen die we ook al boven op de Glyders waren tegen gekomen. ‘We are totaly lost’ was het eerste wat ze zijden. Ze hadden het zelfde probleem als wij, ondanks een kompas, vertrouw je toch vaak teveel op de veel belopen paden. Kijk je dan eens weer op je kompas dan blijkt dat je een totaal verkeerde richting op loopt, van richting gevoel blijft niets over in de mist.

Samen met die mannen aan de ooskant van de Tryfan afgedaald naar de A 5.
Bij de A 5 aangekomen waren we dichterbij de camping, Gwern Gof Isaf, dan bij de auto die geparkeerd stond bij Ogwyn Cottage...

Kaart: Ordnance Survey, Outdoor Leisure 17
Vertrekpunt: Parkeerplaats aan de A 5, Ogwen Cottage, GR 604649
Afstand: 10 km
Hoogteverschil: 780 m
Hoogste punt: Glyder Fawr, 999 m
Verblijfadres: Camping Gwern Gof Isaf, Capel Curig
Het Weer: Bewolkt, Laag hangende bewolking, motregen, temperatuur rond de 10° C.